Миропільська територіальна громада
Житомирської області

Аналіз регуляторного впливу до проєкту рішення Миропільської селищної ради «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Миропільської селищної територіальної громади»

Дата: 21.08.2024 09:45
Кількість переглядів: 97

 

 

Аналіз регуляторного впливу проєкту рішення селищної ради підготовлено на виконання вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» з урахуванням вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року №308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта», зі змінами (Постанова Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1151).

Проєкт рішення Миропільської селищної ради «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Миропільської селищної територіальної громади» розроблений відповідно до Податкового кодексу України з метою поповнення бюджету територіальної громади (надалі ТГ) для виконання заходів стратегічного плану розвитку Миропільської селищної територіальної громади на 2024 – 2027 роки та Програми економічного і соціального розвитку населених пунктів Миропільської селищної територіальної громади.

Регуляторний орган: Миропільська селищна рада.

Розробник: Фінансовий відділ Миропільської селищної ради.

Контакти: тел. 0972999306

 

1. Проблема, яку передбачається вирішити. 

Органи місцевого самоврядування в рамках, визначених Бюджетним та Податковим кодексами України, мають ухвалювати рішення про встановлення місцевих податків і зборів для відповідного місцевого податку чи збору.

Плата за землю є бюджетоутворюючим джерелом у складі власних доходів загального фонду бюджету громади.

Питання залучення щороку стабільних надходжень до бюджету громади і пропонується вирішити шляхом ухвалення рішення селищної ради «Про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку на території Миропільської селищної територіальної громади», з урахуванням вимог чинного законодавства України та в межах повноважень, делегованих органам місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 12 ПКУ рішення про встановлення місцевих податків та зборів, ухвалені органами місцевого самоврядування, мають бути надісланими в електронному вигляді в десятиденний строк з дня прийняття до контролюючого органу, у якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів, але не пізніше 15 липня, та офіційно оприлюднені до 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень.

Враховуючи, що зазначене рішення є регуляторним актом та потребує реалізації процедур, передбачених Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", розроблено проєкт регуляторного акта – рішення Миропільської селищної ради «Про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку на території Миропільської селищної територіальної громади».

Норми статті 12.3.8 ПКУ, згідно якої на період дії воєнного чи надзвичайного стану сільські, селищні, міські ради мають право приймати рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів та податкових пільг із сплати місцевих податків та/або зборів без застосування процедур, передбачених Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" не застосовувалися по причині значних змін у діючому законодавстві України.

Зокрема, рішення Миропільської селищної ради від 05.07.2024 року № 8 «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Миропільської селищної ради», яким встановлено діючі ставки сплати земельного податку відповідно до вимог передбачених Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" було розроблено відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 24.05.2017р. №483 «Про затвердження форм типових рішень про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки», яка втратила свою чинність на підставі Постанови Кабінету Міністрів України №677 від 10.06.2022р., крім того відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру» внесено ряд змін, його згідно Постанови Кабінету Міністрів України №821 від 28.07.2021р. доповнили Додатком 59 «Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок», та внесено зміни до вище зазначеного додатку Постановами Кабінету Міністрів України №1077 від 27.09.2022р., №106 від 04.02.2023р.

Однією з причини виникнення проблеми – це безпосередня вимога чинного законодавства України, згідно з якою органи місцевого самоврядування переглядають та при потребі ухвалюють нові рішення про місцеві податки та збори.

Даним нормативно – правовим актом планується збільшення ставок податків до уже діючих на території Миропільської селищної територіальної громади, а також прийняття туристичного збору.

Планується встановлення ідентичних ставок із сплати земельного податку для юридичних та фізичних осіб по однакових кодах Класифікації видів цільового призначення земель, а також встановлення ставок податків на земельні ділянки відповідно до нових видів цільового призначення, які було доповнено у Додатку 59 «Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок» та визначення їх на рівні уже діючих у межах кожної категорії земельних ділянок.

Проблема має вплив на суб’єкти господарювання, громаду, місцеву владу. Реформування країни не можливе без ефективного розвитку територіальних громад, який потребує відповідного фінансового забезпечення, безпосередньо залежного від способу наповнення місцевих бюджетів. Проблема, яку пропонується вирішити шляхом прийняття відповідного регуляторного акта, дуже важлива для всіх членів територіальної громади.

Проєктом передбачається створення умов для надходження до бюджету коштів від сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, плати за землю, транспортного податку, туристичного збору та єдиного податку, забезпечення позитивного впливу на ринкове середовище та умови конкуренції на території Миропільської селищної територіальної громади.

Отже, з метою правового регулювання господарських і адміністративних відносин між органами місцевого самоврядування та суб’єктами господарювання, недопущення суперечливих ситуацій, безумовного виконання Податкового кодексу України, виконання програм соціально-економічного розвитку громади, вказана проблема потребує розв’язання шляхом прийняття Миропільською селищною радою змін до рішення «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Миропільської селищної територіальної громади».

Встановлення обґрунтованих ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, ставок земельного податку, ставок єдиного податку для суб’єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності та віднесені до першої та другої групи платників єдиного податку, дозволить суттєво зміцнити ресурсну базу місцевого бюджету.

Станом на 01.01.2024 року на території Миропільської селищної ТГ обліковано 243 платника податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, які є власниками житлової та нежитлової нерухомості, з них: 225 - фізичних осіб, 18 - юридичні особи. Надходження від сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки у 2023 році склали – 1206,660 тис. грн, в тому числі фізичними особами – 48,386 тис. грн, 1158,274 тис. грн - юридичними особами.

            Земельний податок за 2023 рік сплатили 1851 платник податків на загальну суму 3474,456 тис.грн., в тому числі земельного податку – 1589,109 тис. грн. (З них юридичних осіб в сумі: 1368,585 тис.грн, фізичних осіб –  220,524  тис.грн); орендної плати – 1885,347 тис.грн. (з них юридичних осіб в сумі – 1790,197 тис.грн, фізичних осіб – 95,150 тис.грн).

            Також на обліку стоїть 157 платників єдиного податку з них: 30 платників 1 групи, 54 платники 2 групи та 73 платники 3 групи. Згідно законодавства проєкт рішення має вплив виключно для платників єдиного податку 1 та 2 групи.

             Єдиного податку за 2023 рік сплачено до бюджету громади –   4 798,929 тис. грн, з них: 555,318 тис. грн надійшло від юридичних осіб, 3 548,353 тис. грн – фізичних та 695,257 тис. грн надійшло від сплати єдиного податку сільськогосподарськими товаровиробниками, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.

У разі не прийняття рішення «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Миропільської селищної територіальної громади», податки будуть справлятися по ставкам, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування даних податків, що спричинить втрати дохідної частини бюджету, як наслідок, будуть не профінансовані соціальні програми громади.

Аналіз втрат до місцевого бюджету

тис. грн

№ з/п

Назва показника

У разі прийняття рішення про встановлення ставок та пільг зі сплати місцевих податків

У разі не прийняття рішення про встановлення ставок та пільг зі сплати місцевих податків

Відхилення, тис. грн

Ставка, %

Очікуваний обсяг надходжень, тис. грн

Ставка, %

(мінімальна)

Очікуваний обсяг надходжень, тис. грн

1

2

3

4

5

6

7

1

Податок на нерухоме майно

 

0,5-1

 

1260,000

 

0,01-1

 

1120,000

 

140,000

2

Плата за землю

(ставка земельного податку) та орендна плата

0,5-5,0

2000,000

0,01-5,0

1650,000

350,000

3

Туристичний збір

0,3

1,000

0

0,000

1,000

 

Разом/втрати  до бюджету

Х

3261,000

Х

2770,000

491,000

Примітка: враховуючи те, що транспортний податок встановлюється Податковим кодексом та не підлягає регулюванню органами місцевого самоврядування він буде справлятись виходячи з норм Кодексу у фіксованому розмірі - 25 000 грн. за один об’єкт оподаткування. Обсяг надходжень до місцевого бюджету не зміниться, тому втрати до бюджету по даному податку не розраховувались.

Разом з тим, у разі не прийняття рішення про встановлення транспортного податку селищна рада порушить норми Податкового кодексу України в частині обов’язкового встановлення цього податку.

 

Кожен податок є важливою складовою доходів бюджету, оскільки забезпечує внесок у його наповнення. Згідно з бюджетним законодавством податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, земельний податок, орендна плата,  транспортний податок, туристичний збір та єдиний податок є джерелами надходжень загального фонду бюджету, за рахунок якого утримуються бюджетні установи, що забезпечують надання послуг населенню громади в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури, фізичної культури та спорту.

 

 

Основні групи, на які проблема справляє вплив:

Групи (підгрупи)

Так

Ні

Громадяни

Так

-

Органи місцевого самоврядування

Так

-

Субєкти господарювання, у тому числі субєкти малого підприємництва

Так

 

Так

-

 

Обґрунтування неможливості вирішення проблеми за допомогою ринкових механізмів:

Застосування ринкових механізмів для вирішення вказаної проблеми не можливе, оскільки здійснення вищезазначених заходів є засобом державного регулювання та відповідно до Податкового кодексу України є компетенцією селищної ради.

Обґрунтування неможливості вирішення проблеми за допомогою діючих регуляторних актів:

Зазначена проблема не може бути вирішена за допомогою діючих регуляторних актів з огляду на вимоги Податкового кодексу України, а саме, у разі, якщо селищна рада у термін до 15 липня не прийняла та до 25 липня не оприлюднила рішення про встановлення місцевих податків і зборів на наступний рік, такі податки справляються, виходячи з норми Податкового кодексу України, із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків та/або зборів.

Зазначена проблема не може бути вирішена за допомогою діючих регуляторних актів, оскільки:

- Наказом Міністерства економіки України від 16.05.2023 року №3573 відповідно до частини 5 статті 259 Господарського кодексу України затверджено національний класифікатор НК 018:2023 «Класифікатор будівель і споруд» та одночасно скасовано національний класифікатор ДК 018–2000 «Державний класифікатор будівель та споруд», затверджений наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 17.08.2000 року №507, який використовується в діючому рішенні «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Миропільської селищної ради». Набуває чинності зазначений наказ Мінекономіки з 01.01.2024 року.

- Постановою Кабінету Міністрів України від 28.07.2021 року №821 «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України» введений в дію Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок, у зв’язку з чим припинена чинність Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 року №548, яка використовується в діючому рішенні «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Миропільської селищної територіальної громади».

Отже, з метою правового регулювання господарських і адміністративних відносин між органом місцевого самоврядування та суб’єктами господарювання, недопущення суперечливих ситуацій, безумовного виконання вимог Податкового кодексу України, забезпечення виконання стратегічного плану розвитку Миропільської селищної територіальної громади на 2024 – 2027 роки, вказана проблема потребує розв’язання шляхом прийняття рішення «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Миропільської селищної територіальної громади».

 

2. Цілі державного регулювання.

Проєкт регуляторного акта спрямований на розв’язання проблеми, визначеної у попередньому розділі АРВ, в цілому. Основними цілями його регулювання є:

- врегулювання місцевих податків та зборів на території Миропільської селищної ТГ відповідно до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та Податкового кодексу України;

- приведення ставок місцевих податків у відповідність до національного класифікатора НК 018:2023 «Класифікатор будівель і споруд» та Класифікатора видів цільового призначення земельних ділянок;

- встановлення доцільних та обґрунтованих розмірів ставок місцевих податків, зокрема по податку на майно (податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, плати за землю, орендної плати, транспортного податку), туристичному збору, по єдиному податку (фізичним особам 1, 2 груп), відповідно до вимог Податкового кодексу України, які б враховували особливості території, інтереси громадян і суб’єктів господарювання та дозволили б збільшити наповнення дохідної частини місцевого бюджету для виконання стратегічного плану розвитку Миропільської селищної територіальної громади на 2024 – 2027 роки;

- забезпечення прозорості та відкритості надходження та використання коштів бюджету;

- встановлення пільг, щодо сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та земельного податку;

- забезпечення максимальної прозорості та відкритості органів місцевого самоврядування та вдосконалення відносин між селищною радою та суб’єктами господарювання, пов’язаними з оподаткуванням місцевими податками.

Відповідно до пункту 12.3.5 статті 12 Податкового Кодексу України, у разі, якщо сільська, селищна, міська рада не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів, що є обов’язковими згідно з нормами цього Кодексу, такі податки до прийняття рішення справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків, тому рішення має бути вчасно прийняте, опубліковане та подане до ГУ ДПС у Житомирській області.

 

3. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення встановлення цілей.

 

1. Визначення альтернативних способів:

Вид альтернативи

Опис альтернативи

1

2

Альтернатива 1

Залишення існуючої на даний момент ситуації без змін.

Рішення 45 сесії Миропільської селищної ради 8 скликання від 05 липня 2024 року № 8 «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Миропільської селищної ради», в якому використані старі та недіючі національний класифікатор ДК 018–2000 «Державний класифікатор будівель та споруд» та Класифікація видів цільового призначення земель.

 

Альтернатива неприйнятна. Наслідком є недоотримання надходжень до бюджету коштів на прогнозному рівні 142,000 тис. грн по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, 350,000 тис. грн по земельному податку та орендній платі та 1,000 тис. грн по туристичному зборі. Це повязано із зростанням заробітної плати працівників бюджетної сфери, підвищенням тарифів на енергоносії, ростом індексу споживчих цін. Негативний вплив буде завдано територіальній громаді, оскільки відсутність надходжень до бюджету ставить під загрозу фінансування соціально важливих місцевих програм, бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури, фізичної культури та спорту, житлово-комунального господарства.

Альтернатива 2

Встановлення ставок податків згідно проєкту рішення.

Встановлення диференційованого розміру ставок податку залежно від типів об’єктів нерухомості та місця їх розташування  як запропоновано в проєкті рішення.

Встановлення диференційованого розміру ставок земельного податку відповідно до класифікації видів цільового призначення земель.

Встановлення ставок туристичного збору.

Застосування альтернативи є найбільш прийнятним. Забезпечує досягнення цілей державного регулювання повною мірою. Ставки податку для об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних і юридичних осіб, установлюються з повним дотриманням вимог Кодексу диференційовано залежно від місця розташування та типів таких об’єктів нерухомості. Встановлення диференційованого розміру ставок земельного податку відповідно до класифікації видів цільового призначення земель. Ставки податків були обговорені та узгоджені консультаційно, на робочих нарадах та зустрічах, на спільному засіданні постійних депутатських комісій, членами яких також є платники податків.

Альтернатива 3

Встановлення максимальних ставок.

Встановлення максимальної ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, 1,5% розміру мінімальної заробітної плати, установленої законом на 01 січня звітного (податкового) року, за 1 кв.м. бази оподаткування.

Встановлення максимальної ставки земельного податку 3% від нормативної грошової оцінки земель (для сільськогосподарських угідь та земель загального користування 1%)

Альтернатива неприйнятна, так як установлення максимальної ставки податку для обєктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебуває у власності фізичних та/або юридичних осіб, значно збільшить податкове навантаженння на платників податку. Вартість 1 кв.м. об’єкта оподаткування становитиме 125,55 грн (розмір мінімальної заробітної плати на 01.01.2024 року – 7100,00 грн., на 01.01.2025 року – 8000,00 грн).

Дана альтернатива призведе до загострення соціальної напруги серед мешканців громади, що є неприйнятним.

 

2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей.

 

Оцінка впливу на сферу інтересів органів місцевого самоврядування:

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

Залишення існуючої на даний момент ситуації без змін

Відсутні.

Відсутні.

Альтернатива 2

Встановлення ставок податків згідно проєкту рішення

 

Забезпечує досягнення цілей державного регулювання.

Враховує пропозиції фізичних та юридичних осіб, які прийняли участь в обговорені проєкту рішення.

Дозволяє наповнювати місцевий бюджет (3261,000 тис. грн).

Відсутні.

Альтернатива 3

Встановлення максимальних ставок

Забезпечить максимальне надходження до бюджету ТГ, що дасть змогу реалізувати більше проєктів, в тому числі соціальних.

Відсутні.

 

Оцінка впливу на сферу інтересів громадян:

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

Залишення існуючої на даний момент ситуації без змін

Відсутні затрати часу, необхідні для вивчення положень про місцеві податки та збори.

Сплата податків за діючими ставками.

Альтернатива 2

Встановлення ставок податків згідно проєкту рішення

Будуть виконані заходи передбачені Програмою економічного і соціального розвитку населених пунктів Миропільської селищної територіальної громади.

Затрати часу, необхідні для вивчення положень про місцеві податки та збори та обговорення проєкту рішення. Сплата податків за запропонованими ставками.

Альтернатива 3

Встановлення максимальних ставок

Буде надано більше послуг в соціальній сфері, будуть надані більш якісні послуги щодо благоустрою громади.

Платники не будуть мати змоги вчасно сплатити податки, що призведе до нарахування пені та застосування штрафних санкцій.

 

 

 

 

 

 

Оцінка впливу на сферу інтересів субєктів господарювання:

Показник

Великі

Середні

Малі

Мікро

Всього

1

2

3

4

5

6

Кількість суб'єктів платників єдиного податку І-ІІ групи, одиниць

0

0

30

127

157

Питома вага групи в загальній кількості, %

0

0

19,1

80,9

100

Кількість суб'єктів платників податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, одиниць

0

0

18

207

225

Питома вага групи в загальній кількості, %

0

0

8,0

92,0

100

Кількість суб'єктів платників земельного податку, одиниць

0

0

10

7

17

Питома вага групи в загальній кількості, %

0

0

58,8

41,2

100

Всього

0

0

58

341

399

Питома вага групи в загальній кількості, %

0

0

14,5

85,5

100

 

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

1

2

3

Альтернатива 1

Залишення існуючої на даний момент ситуації без змін

Субєкти господарювання у 2025 році будуть сплачувати податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, плату за землю, орендну плату, туристичний збір та єдиний податок на 491,000 тис. грн менше.

Відсутні. 

Альтернатива 2

Встановлення ставок податків згідно проєкту рішення

 

Забезпечує досягнення цілей державного регулювання.

Враховує пропозиції фізичних та юридичних осіб, які прийняли участь в обговорені проєкту рішення.

Дозволяє наповнювати місцевий бюджет власними надходженнями.

 

Субєкти господарювання будуть сплачувати податки згідно рішення селищної ради за запропонованими ставками, які становитимуть  3260,000 тис. грн.

Затрати часу, необхідні для ознайомлення з рішенням про місцеві податки і збори.

Альтернатива 3

Встановлення максимальних ставок

Відсутні.

Субєкти господарювання будуть сплачувати максимальні ставки, що призведе до соціальної напруги та, можливо, до зменшення їх кількості.

 

4. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей.

Вартість балів визначається за чотирибальною системою оцінки ступеня досягнення визначених цілей, де:

4- цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті повною мірою (проблема більше існувати не буде);

3- цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті майже повною мірою (усі важливі аспекти проблеми існувати не будуть);

2- цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, деякі важливі та критичні аспекти проблеми залишаться невирішеними);

1-цілі прийняття регуляторного акта, які не можуть бути досягнуті (проблема продовжує існувати).

 

 

Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)

Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки)

 

 

Коментарі щодо присвоєння відповідного бала

1

2

3

Альтернатива 1

Залишення існуючої на даний момент ситуації без змін

1

Не вирішує проблеми. Наслідком є недоотримання надходжень до бюджету коштів на прогнозному рівні 140,000 тис. грн по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, 350,000 тис. грн, по земельному податку та орендній платі, а також 200,000 тис. грн по туристичному зборі, що призведе до втрати громадянами соціальних виплат та пільг.

Альтернатива 2

Встановлення ставок податків згідно проєкту рішення

 

3

Цей регуляторний акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми та принципам державної регуляторної політики. Затвердження такого регуляторного акта забезпечить поступове досягнення встановлених цілей, зокрема буде досягнуто баланс інтересів громади та платників податків.

Альтернатива 3

Встановлення максимальних ставок

2

Надмірне податкове навантаження на суб’єктів господарювання знівелює вигоди від збільшення дохідної частини бюджету, а саме може призвести до занепаду малого бізнесу.

 

Рейтинг результативності досягнення цілей.

 

Рейтинг результативності

Вигоди (підсумок)

Витрати (підсумок)

Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу

1

2

3

4

Альтернатива 2

Встановлення ставок податків згідно проєкту рішення

 

 

 

Вирішує проблему.

Сплата податків за обгрунтованими ставками.

Надходження наповнення в повному обсязі місцевого бюджету, спрямування коштів на соціально-економічний розвиток громади. Встановлення пільг  для  окремих категорій населення.

Громадяни та субєкти господарювання будуть сплачувати податки за ставками згідно рішення селищної ради.

Сумарні витрати становитимуть 491,000 тис. грн.

Цей регуляторний акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми та принципам державної регуляторної політики. Затвердження такого регуляторного акта

забезпечить поступове досягнення встановлених цілей.

Наповнення місцевого бюджету, збереження стабільного фінансового стану суб’єктів господарювання та забезпечення збереження робочих місць.

Альтернатива 3 Встановлення максимальних ставок

Додаткові надходження до бюджету.

Витрати пов’язані з публікацією об’яви щодо громадського обговорення проєкту та надання пропозицій. Надмірне податкове навантаження

спричинить занепад малого бізнесу.

Не вирішує проблем по сплаті податків.

Підвищення соціальної напруги

Альтернатива 1

Залишення існуючої на даний момент ситуації без змін

Відсутні.

Відсутні.

Останнє місце у рейтингу, так як не вирішує проблем по сплаті податків. Зменшення надходжень до бюджету.

Підвищення соціальної напруги.

 

Переваги обраної альтернативи

 

 

Рейтинг

Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи

Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта

Альтернатива 2

Встановлення ставок податків згідно проєкту рішення

 

Альтернатива є  доцільною. Цей регуляторний акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми та принципам державної регуляторної політики. Затвердження такого регуляторного акта забезпечить поступове досягнення встановлених цілей.

Податкове навантаження для платників  місцевих податків і зборів не буде надмірним. Прийняття даного рішення дасть можливість досягнути балансу інтересів  органу місцевого самоврядування та платників місцевих податків і зборів.

Зміни до Податкового кодексу України, Бюджетного кодексу України та інших законодавчих актів.

Альтернатива 3

Встановлення максимальних ставок

Дана альтернатива є неприйнятною. Цілі прийняття регуляторного акта можуть бути досягнуті частково. Надмірне податкове навантаження на суб’єктів господарювання знівелює вигоди від збільшення дохідної частини бюджету, а саме може призвести до занепаду малого бізнесу.

Нові зміни у законодавстві.

Альтернатива 1

Залишення існуючої на даний момент ситуації без змін

Дана альтернатива є не прийнятною. Недостатнє наповнення бюджету ТГ. Неповна реалізація стратегічного плану розвитку Миропільської селищної територіальної громади на 2024 – 2027 роки.

Нові зміни у законодавстві.

 

Таким чином для реалізації обрано Альтернативу 2 – встановлення економічно обгрунтованих розмірів ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, земельного податку, орендної плати ,туристичного збору та єдиного податку, що є посильним для платників, що забезпечить фінансову спроможність Миропільської селищної територіальної громади.

 

5. Механізм, який пропонується застосувати для розв’язання проблеми.

Основним механізмом, який забезпечить розв’язання визначеної проблеми, є встановлення місцевих податків і зборів. По кожному виду місцевого податку визначаються платники податку, об’єкти оподаткування, база оподаткування, ставка податку, строк сплати податку, порядок сплати, податкові пільги та порядок їх застосування.

При здійсненні регуляторної діяльності розглядаються обгрунтовані пропозиції та зауваження до проєкту рішення, надані суб’єктами господарювання, представниками територіальної громади у встановленому законом порядку.

Заходи, які мають здійснити органи влади для впровадження цього регуляторного акта: 

1. Розробка та оприлюднення проєкту рішення «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Миропільської селищної територіальної громади» та АРВ до нього з метою отримання зауважень та пропозицій.

2. Проведення консультацій з суб’єктами господарювання.

3. Підготовка експертного висновку відповідальної комісії, щодо відповідності проєкту рішення вимогам Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

4. Отримання висновку від Державної регуляторної служби України та встановлення ставок місцевих податків та зборів.

5. Оприлюднення рішення.

6. Проведення заходів з відстеження результативності прийнятого рішення.

Таким чином, упровадження регуляторного акта забезпечить дотримання норм чинного податкового законодавства як органами державної податкової служби, органами місцевого самоврядування, так і суб’єктами господарювання в тому числі нерезидентами, які є власниками об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, та громадянами, які сплачують податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у порядку та на умовах, визначених Податковим Кодексом та цим регуляторним актом.

Встановлення запропонованих ставок податків є основним механізмом, який забезпечить розв’язання визначеної проблеми.

За результатами проведених розрахунків очікуваних витрат та вигод СПД, прогнозується, що прийняття зазначеного проєкту рішення дозволить забезпечити  баланс інтересів суб’єктів господарювання, громадян та органу місцевого самоврядування. А його застосування буде ефективним для вирішення проблеми, зазначеній в розділі І цього АРВ.

 

6. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні впроваджувати або виконувати ці вимоги.

Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва не підлягають розрахунку, оскільки встановлені нормами Податкового кодексу України. Органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями лише встановлювати ставки місцевих податків та зборів, не змінюючи порядок їх обчислення, сплати та інші адміністративні процедури.

Здійснено розрахунок витрат на запровадження державного регулювання для суб'єктів малого підприємництва згідно з додатком до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (Тест малого підприємництва), додаток 1 до АРВ.

 

7. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта.

Передбачається не обмежувати строк дії запропонованого регуляторного акта. В разі необхідності за підсумками відстежень та внесення змін до чинного законодавства України в частині справляння місцевих податків та зборів, відповідні зміни будуть внесені до даного регуляторного акта.

У разі якщо до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування місцевих податків міська рада не прийняла рішення про встановлення місцевих податків, такі податки справляються із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків. Враховуючи норми Бюджетного та Податкового кодексів України, якщо в рішенні органу місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також податкових пільг з їх сплати не визначено термін його дії, таке рішення є чинним до прийняття нового рішення.

8. Визначення показників результативності дії регуляторного акта.

Виходячи з цілей державного регулювання, визначених у другому розділі АРВ, для відстеження результативності регуляторного акта слід визначити не менше ніж три кількісних показника, які безпосередньо характеризують результативність дії регуляторного акта та які підлягають контролю (відстеження результативності).

Для відстеження результативності дії регуляторного акта основними є такі показники:

- сума надходжень до місцевого бюджету від сплати місцевих податків (податок на майно, плата за землю, орендна плата, туристичний збір, єдиний податок з фізичних осіб – підприємців 1,2 групи) тис. грн;

- кількість суб’єктів господарської діяльності – платників місцевих податків (податок на майно, плата за землю, орендна плата, туристичний збір, єдиний податок з фізичних осіб – підприємців 1,2 групи), на яких поширюватиметься дія акта, осіб;

- розмір коштів, що витрачатимуться суб’єктами господарювання та/або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акту;

- рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта.

Прогнозні показники результативності.

 

н/п

Назва показника

У разі прийняття рішення «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Миропільської селищної територіальної громади»

2025 рік

2026 рік

2027 рік

2028 рік

1

Разом надходжень до місцевого бюджету (очікуваний обсяг надходжень, тис.грн), в тому числі:

3261,000

3752,000

4243,000

4734,000

 

-податок на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки

1260,000

1400,000

1540,000

1680,000

 

-плата за землю

2000,000

2350,000

2500,000

2700,000

 

туристичний збір

1,000

1,500

2,000

2,500

2

Кількість суб`єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта

6932

3

Час, що витрачатиметься суб’єктами господарювання та/або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акта, години на 1 суб’єкта.

2,5 години

4

Рівень поінформованості суб`єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта,

Оприлюднення прийнятого рішення:

- на офіційному сайті селищної ради;.

високий

 

9. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта.

Оцінка ефективності регуляторного акта буде здійснена за допомогою проведення базового, повторного та періодичного відстеження результативності регуляторного акта.

Відстеження результативності регуляторного акта буде проводитись  статистичним методом.

Вид даних, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності:

Статистичні:

- аналітичні показники податків і зборів з юридичних осіб ГУ ДПС у Житомирській області;

- інформація фінансового управління Миропільської селищної ради.

Базове відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися до дня набрання чинності цим регуляторним актом.

Повторне відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися в період до одного року, після набрання чинності регуляторним актом.

Періодичне відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися раз на кожні 3 роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта.

У рамках статистичного методу відстеження аналіз офіційної статистичної інформації буде проводитися щодо розміру надходжень до селищного бюджету та кількості осіб, на яких поширюватиметься дія акта.

 

 

Селищний  голова                                                                           Світлана ВЛАСЮК

 

 

Начальник відділу економічного розвитку,

проєктного менедженту, інвестиційної                                       

діяльності та міжнародної співпраці

 

 

 

 

Додаток 1
 до аналізу регуляторного впливу проєкту рішення Миропільської селищної ради «Про встановлення місцевих податків та зборів на території Миропільської селищної територіальної громади»

Ольга РЕБЕЦЬ

Головний спеціаліст фінансового відділу

Миропільської селищної ради

Ірина ЦИМБАЛІСТ

 

 

 

 


 

ТЕСТ

Малого підприємництва (М-тест)

1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання.

 

Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на субєктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, проведено розробником у період з 18 липня 2024 року по 31 липня 2024 року.

 

 

 

 

Порядковий номер

Вид консультації (публічні консультації прямі (круглі столи, наради, робочі зустрічі тощо), інтернет консультації прямі (інтернет-форуми, соціальні мережі тощо), запити (до підприємців, експертів, науковців тощо)

 

 

Кількість учасників консультацій, осіб

 

 

Основні результати консультацій

 

 

1

 

 

Робочі наради та зустрічі

 

 

8

Обговорено запропоновані ставки податків. Отримано інформацію від представників малого бізнесу щодо необхідних ресурсів (витрат часу та матеріальних витрат) на запровадження регулювання

 

 

2

 

 

Телефонні консультації

 

 

23

Обговорено ставки податку та вирішено залишити розміри ставок на рівні запропонованих

 

2. Вимірювання впливу регулювання на субєктів малого підприємництва (мікро- та малі):

кількість суб’єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання: 399 (одиниць), у тому числі малого підприємництва 58 (одиниць) та мікропідприємництва 341 (одиниця).

Питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив 100 % (відсотків).

3. Розрахунок витрат субєктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання.

 

Порядковий номер

Найменування оцінки

У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання)

Періодичні (за наступний рік)

Витрати на пять років

 

Оцінка «прямих» витрат субєктів малого підприємництва на виконання регулювання

1

Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів)

0

0

0

 

2

Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування

0

0

0

 

3

Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витрати – витратні матеріали)

0

0

0

 

4

Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування)

0

0

0

 

5

Інші процедури (сплата податків та зборів, визначених рішенням селищної ради на 2025 рік), гривень

8 173,00

(розрахункова середня сума сплати податків одним суб’єктом малого підприємництва за умови встановлення ставок згідно запропонованого проєкту)

9 405,00

47 025,00

 

6

Разом, гривень (сума рядків 1+2+3+4+5)

8 173,00

 

9 405,00

47 025,00

 

7

Кількість суб’єктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць

 

399

8

Сумарно, гривень

3 261 204,00

3 752 552,00

18 762 760,00

 

Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування

(Для розрахунку вартості 1 людино-години використовується мінімальна заробітна плата, що згідно прогнозу у 2025 році становитиме 8000,0 грн та у погодинному розмірі 48,19 грн, відповідно до основних прогнозних макропоказників на 2025 – 2027 роки)

9

Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання

1год*48,19 грн=48,19

 

0

 

0

 

10

Процедури виконання вимог регулювання

0,5год*48,19 грн=24,1

0,5год*48,19 грн=24,1

120,50 грн

 

11

Процедури офіційного звітування

1год*48,19 грн=24,1

1год*48,19 грн=24,1

240,95 грн

 

12

Процедури щодо забезпечення процесу перевірок

 

0

 

0

 

0

 

13

Інші процедури

0

0

0

 

14

Разом, гривень

120,48

120,48

361,45

 

15

Кількість суб’єктів малого підпрємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць

 

 

399

16

Сумарно, гривень

48 071,52

48 071,52

144 218,55

 

             

 

БЮДЖЕТНІ ВИТРАТИ

на адміністрування регулювання для субєктів малого і мікропідприємництва

 

Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва, що встановлюється цим рішенням, не підлягають розрахунку, оскільки встановлені нормами Податкового кодексу України.

4. Розрахунок сумарних витрат субєктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання.

 

Показник

У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання)

За пять років

1

Оцінка «прямих» витрат субєктів малого підприємництва на виконання регулювання

3 261 204,00

18 762 760,00

2

Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування

48 071,52

144 218,55

3

Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання

3 309 275,52

18 906 978,55

4

Бюджетні витрати на адміністрування регулювання для суб’єктів малого і мікропідприємництва

 

0

 

0

5

Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання

3 309 275,52

18 906 978,55

5. Розроблення корегуючих (помякшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запропонованого регулювання.

 

На основі аналізу визначено, що зазначена сума платежів є прийнятною для субєктів малого підприємництва, а впровадження компенсаторних (помякшувальних) процедур не потрібно.

 

Начальник відділу економічного розвитку,

проєктного менедженту, інвестиційної                                        Ольга РЕБЕЦЬ

діяльності та міжнародної співпраці

 

Головний спеціаліст фінансового відділу

Миропільської селищної ради                                                       Ірина ЦИМБАЛІСТ

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь