Поради для початківців
8 порад, як під час війни отримати грант на власний проєкт з відкритих даних
Для підтримки проєктів на основі відкритих даних під час агресії росії в Україні USAID / UK aid проєкт «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах / TAPAS» спільно з Міністерством цифрової трансформації України та партнером проєкту — Фондом Східна Європа, оголошує конкурс грантів — Open Data Services Support.
Загальний грантовий фонд становить 4,4 мільйона гривень.
Поради щодо того, як підготувати проєкт:
1. Переконайтесь, що ваш проєкт відповідає умовам конкурсу
Отримати грант може кожен, хто має новий проєкт на основі відкритих даних, або хоче розвинути вже наявний. Подаватися можуть як представники бізнесу (юридичні особи, фізичні особи-підприємці), так і громадські чи благодійні організації. Переможці попередніх грантових конкурсів USAID / UK aid проєкту TAPAS та Фонду Східна Європа також можуть брати участь у конкурсі Open Data Services Support. Попередні реалізовані проєкти на основі відкритих даних будуть свідчити про наявну експертність та можливість ефективного розвʼязання суспільних проблем.
2. Перетворіть ідею на проєкт
Журі конкурсу буде оцінювати багато заявок. Уникайте складних формулювань, віддавайте перевагу стислості та конкретиці у написанні заявки. Корисним буде показати її людині, яка не працює у сфері діяльності вашого проєкту. Це дасть змогу протестувати зрозумілість викладення інформації. Дуже важливо описати проєкт так, щоб члени журі одразу побачили зв'язок між проблемою, активностями, направленими на її розвʼязання, та результатами.
Наприклад, не варто писати «численні випадки корупційних правопорушень», краще зазначити «понад 17 000 договорів оренди держмайна укладено за непрозорою процедурою на 1,5 млрд грн». Чим точніше ви викладете опис проєкту, тим краще.
3. Сфокусуйтеся на пріоритетах конкурсу
Журі не стануть підтримувати проєкт, якщо він не відповідає тематиці конкурсу. Детально ознайомтеся з правилами конкурсу. Open Data Services Support направлений на боротьбу з корупцією та отримання користі для громадян і суспільства, а також на розвʼязання соціальних/екологічних/економічних та інших проблем, зокрема, викликаних війною. При поданні заявки важливо описати як антикорупційний вплив цифрового проєкту, так і соціальний — це два рівнозначні критерії конкурсу. Обов’язковою умовою є використання вашим проєктом відкритих даних.
Невпевнені, що розумієте, що таке відкриті дані? На платформі Дія.Відкриті дані можна дізнатися про них, їхній вплив та користь для кожного. Якщо маєте декілька проєктів, які ви хочете реалізувати, то подання декількох заявок може збільшити ваші шанси на перемогу.
4. Не «підганяйте» бюджет під розмір гранту
Складайте бюджет, який буде доцільним для реалізації проєкту, оскільки відповідність бюджету та активностей є одним з важливих факторів під час оцінювання заявок. Журі конкурсу обере до чотирьох команд-переможців, кожна матиме можливість отримати грант розміром до 1 100 000 гривень на реалізацію свого проєкту.
Розраховуйте ресурси, адже грантові виплати будуть здійснюватись у декілька етапів, а не одразу 100%.
5. Проєкт повинен жити після гранту
Сталість є також одним з важливих критеріїв конкурсу. Проєкт повинен бути реалізованим на кошти гранту протягом не більш як чотирьох місяців з моменту підписання угоди. Оцініть, чи ваш проєкт зможе розвиватися після грантового фінансування. Для організаторів конкурсу важливо дати старт проєктам, які включають довготривалі антикорупційні та соціальні ефекти.
Опишіть перспективу подальшого розвитку вашого цифрового проєкту.
6. Не забувайте про дедлайн
Не варто відтягувати заповнення заявки на останній день. У сьогоднішніх реаліях може бути багато непередбачуваних ситуацій і, як мінімум, позапланове відключення електроенергії. Тому це може вплинути на те, чи встигнете ви написати все, що запланували від початку, або взагалі чи матимете технічну змогу, щоб подати заявку.
7. Надихайтеся іншими проєктами
Ознайомтеся із вже створеними цифровими проєктами на основі відкритих даних, які мають значний антикорупційний та соціальний впливи.
Наприклад: платформа PravoSud, яка допомагає юридичним компаніям готувати правові аргументи для перемоги у суді; чат-бот «Лікуйся», що орієнтує у безоплатних медичних послугах усіх, хто зіштовхнувся з діагнозом «Рак молочної залози»; або чат-бот City Helper, який надає публічну інформацію від Львівської мерії у декілька кліків у месенджері.
8. Не бійтеся запитувати
Готуючи проєктну заявку на участь у конкурсі, у вас можуть виникнути сумніви щодо заповнення певних її розділів. Учасники завжди мають можливість поставити запитання до організаторів конкурсу.
Пам’ятайте, що обговорене питання може наштовхнути на нові ідеї та допоможе уникнути помилок.